Nieuws

Terug

Combinatie van strategie- en brain training verbetert cognitief functioneren bij nah-jongeren

Kinderen en jongeren met hersenletsel hebben vaak last van cognitieve problemen, waardoor problemen kunnen ontstaan met participatie, psychosociaal en gezinsfunctioneren en kwaliteit van leven. Computeroefeningen voor zogenaamde ‘brain training’ zorgen wel voor verbeteringen in prestaties op taken die lijken op de computeroefeningen, maar leiden helaas nauwelijks tot verbeteringen in dagelijks functioneren.

In de nieuwe interventie BrainLevel worden computerspellen gecombineerd met strategietraining. Het doel is om dagelijks (cognitief) functioneren van kinderen en jongeren met hersenletsel te verbeteren. Acht revalidatiecentra en speciale scholen zijn betrokken bij het onderzoek naar de effecten van Brainlevel. U kunt alvast meer lezen over de achtergrond en de inhoud van BrainLevel in het artikel ‘Rationale and description of BrainLevel: Computerized repeated practice with strategy use instruction for children with acquired brain injury’ van Christine Resch, Petra Hurks, Arend de Kloet en Caroline van Heugten.

Combinatie van strategie- en brain training verbetert cognitief functioneren bij nah-jongeren