Nieuws

Terug

Groepseducatie voor de naasten van mensen met niet-aangeboren hersensletsel

Na hersenletsel verandert er niet alleen veel voor de persoon met het hersenletsel, maar ook voor personen in diens naaste omgeving. Om naasten inzicht te geven in de gevolgen na niet-aangeboren hersenletsel voor de persoon met hersenletsel en voor de directe omgeving, ontwikkelde Eric van Balen, klinisch neuropsycholoog/klinisch psycholoog, VieCuri Medisch Centrum, de semigestructureerde groepseducatie voor naasten. Het gaat bij deze groepseducatie met name om gevolgen voor emoties, gedrag, cognitie, persoonlijkheid en relatie(s). De naaste krijgt kennis, suggesties en handvatten aangereikt om met die gevolgen om te gaan en een nieuw en beter leefbaar evenwicht te vinden.

Het Expertisecentrum Hersenletsel Limburg (EHL) stelt het basismateriaal voor deze cursus beschikbaar voor gebruik door klinisch neuropsychologen of GZ-psychologen met ervaring in de klinische neuropsychologie. Het basismateriaal bestaat uit het draaiboek voor de professional met informatiebladen voor deelnemers en een evaluatieformulier, PowerPointsuggesties voor de bijeenkomsten en een informatiefolder voor potentiële deelnemers. Het draaiboek is ontwikkeld door Eric van Balen, met bijdragen van Jolein Van-Leeuwen-Manders, Myreen Moors, Marie-José Hendrix-Bovy en Annemarie Stiekema. In het draaiboek wordt verwezen naar twee video’s, deze zijn op te vragen via e-mail. Al het materiaal is te downloaden op de website van het EHL.

Groepseducatie voor de naasten van mensen met niet-aangeboren hersensletsel