Nieuws

Terug

Telefoonlijnen en coronahulp voor ouderen

Door het coronavirus krijgen ouderen in Nederland minder bezoek en aandacht van hun omgeving. Eenzaamheid steekt de kop op en ook praktische zaken zoals boodschappen zijn soms een probleem. Gelukkig zijn er veel hartverwarmende hulpacties en telefoonlijnen die een luisterend oor bieden. Eenzaamheid dreigt bij een grote groep van twee miljoen Nederlanders die zich toch al kwetsbaar voelt in deze situatie. Familie is voorzichtig en volgt het advies van het RIVM om bezoek tot een minimum te beperken. Daarbij komt dat alle activiteiten zijn afgezegd en dat ouderen uit voorzorg binnen blijven. Op NU.nl zegt Bernadet Naber, woordvoerder van ANBO: ‘Ik ken ouderen die de hele dag niemand meer spreken.'

Telefoonlijnen ouderen

  • Ouderenbond ANBO: 0348-466666 voor een luisterend oor en algemene vragen over het coronavirus. 
  • Het Rode Kruis: 070-44 55 888 voor een luisterend oor, praktische tips en hulp bij het online boodschappen doen.
  • De luisterlijn die iedereen dag en nacht kan bellen voor een luisterend oor: 0900-0767.
  • De Zilverlijn, belservice voor senioren van het Nationaal Ouderenfonds. Ouderen die zich aanmelden voor de Zilverlijn, krijgen wekelijks een telefoontje van een vrijwilliger. Aanmelden via de website of het telefoonnummer: 088-344 2000.
  • De Ouderen-Infolijn, een speciale telefoonlijn van seniorenorganisatie KBO-PCOB. Voor alle vragen (van ouderen) over corona: 030-3400 600. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Ready2Help van het Rode Kruis 
Voor iedereen die hulp wil bieden is er het netwerk Ready2Help van het Rode Kruis. Het gaat om het informeren van mensen, boodschappen doen voor mensen in jouw buurt en bijvoorbeeld checken of je oude buurman nog genoeg medicijnen in huis heeft. Meld je aan via Ready2Help.

Vaker bellen en FaceTimen 
De Ouderenbond ANBO dringt er bij familie en vrienden op aan om, als bezoekjes er even niet in zitten, op andere manieren contact te houden met ouders en grootouders. ‘Vaker bellen of FaceTimen kan een heel goed alternatief zijn’, aldus woordvoerder Naber. ‘Een klein gebaar kan al een enorme positieve invloed hebben.’

Telefoonlijnen en coronahulp voor ouderen